Maria Pomianowska

Drukuj
Maria Pomianowska
Doktor habilitowana sztuk muzycznych, multiinstrumentalistka, wokalistka, kompozytorka i pedagog. Profesor Akademii Muzycznej w Krakowie oraz dyrektor międzynarodowego festiwalu Skrzyżowanie Kultur. Członek Społecznej Rady Kultury przy prezydencie Warszawy.

Od 1984 r. prowadzi studia nad unikalnymi technikami gry na instrumentach muzycznych Azji i Europy, podróżując do Indii, Chin, Korei, Japonii i na Bliski Wschód. Tworzy pierwszy w Polsce zespół muzyki indyjskiej Raga Sangit.

W 1994 r. wspólnie z prof. Ewą Dahlig i lutnikiem Andrzejem Kuczkowskim realizuje z sukcesem rekonstrukcje dwóch zaginionych staropolskich instrumentów smyczkowych: SUKI BIŁGORAJSKIEJ i  FIDELI  PŁOCKIEJ. Rekonstruując technikę gry na tych instrumentach, bazuje na swoich bogatych doświadczeniach w uprawianiu muzyki na fidelach azjatyckich, głównie indyjskim sarangi.

W 1995 roku zakłada Zespół Polski, koncentrują się na prezentacji muzyki ludowej Mazowsza oraz jej związków z muzyką wielkich kompozytorów polskich w tym Fryderyka Chopina. Zespół koncertował na całym świecie. Podczas pięcioletniego pobytu w Japonii (1997-2002) artystka prezentowała w największych salach koncertowych polską muzykę ludową i klasyczną. Zrekonstruowane instrumenty oraz mazowieckie pieśni i melodie wielokrotnie prezentowane były na dworze cesarskim Japonii. Komponowała utwory i koncertowała ze światowej sławy wiolonczelistą  Yo Yo Ma.

Jako pedagog wiele lat współpracowała m.in. z fundacją J&S Pro Bono, prowadząc Orkiestrę Folkową OFAM, Zamkiem Królewskim w Warszawie w programie Canaletto oraz festiwalem folkowym Nowa Tradycja, jako wielokrotny juror konkursu festiwalowego.

Artystka wydała ponad 20 płyt CD m.in. entuzjastycznie przyjęty przez krytykę album „Chopin na 5 kontynentach”.  Płyta ta w 2010 roku  osiągnęła 5 pozycję na europejskiej liście światowej muzyki etnicznej i folkowej World Music Charts Europe organizowanej przez Europejską Unię Radiową, a na 866 nominowanych wydawnictw z całego świata stając się najwyższa dotąd pozycją polskiej płyty w tym plebiscycie.

2010 roku stworzyła scenariusz artystyczny do wystawy pt. „Zakochany Chopin, czyli inspiracje mazowieckie” organizowanej przez Państwowe Muzeum Etnograficzne w Warszawie. Wystawa jest obecnie ekspozycja stałą.

W maju 2010 uzyskała stopień doktora sztuk muzycznych na Akademii Muzycznej w Krakowie za pracę pt. Rekonstrukcja techniki wykonawczej na historycznych (polskich)  fidelach kolanowych a nowe wartości sonorystyczne.

Od października 2010 prowadzi w AM w Krakowie na Wydziale Instrumentalnym autorską specjalność studiów Fidele kolanowe, gdzie naucza gry na suce biłgorajskiej oraz fideli płockiej. Jest to początek tworzenia pierwszego w Polsce wydziału muzyki ludowej i etnicznej na Akademii Muzycznej. W 2011 roku stworzyła wraz ze swoimi uczniami pierwszą na świecie orkiestrę fideli kolanowych Arcus Poloniae.

Od 2011 tworzy również unikatowe programy muzyczne wraz z muzykami arabskimi i pakistańskimi organizując i tworząc międzykulturowe projekty muzyczne w Azji i Afryce. W 2012 roku wydała w Pakistanie nagraną wraz z muzykami pakistańskimi CD pt. „Poland-Pakistan. Sound from two continents” oraz DVD nagrane z artystami arabskimi i wydane w Tunezji pt. „Rawabit-Więzy”.

W roku 2012 wydała również pierwszą w historii Polski a drugą na świecie monograficzną płytę z muzyką Tekli Bądarzewskiej twórczyni mega hitu salonowego, sprzedanego w XIX wieku w milionie egzemplarzy na wszystkich Kontynentach. Płyta „Zapomniany dźwięk” cieszy się powodzeniem w Polsce i Japonii.

W 2013 stworzyła zespół LutoSłowianie, który prezentuje związki muzyki Witolda Lutosławskiego z polską muzyką ludową. Materiał znajduje się na CD wydanej w lutym 2014. W grudniu 2014 wraz z prof. Ewą Dahlig wydała publikację pt. „Fidele kolanowe. (Re)konstrukcja” oraz płytę CD "Make music not war", która a jest zapisem projektów międzykulturowych w Azji i Afryce z lokalnymi artystami w latach 2011-2014.

Otrzymała statuetkę w kategorii "muzyka" za kierownictwo artystyczne na Festiwalu Skrzyżowanie Kultur 2017.
 
Źródło: www.pomianowska.art.pl
Dodaj na Wykop Dodaj na Blip Dodaj na Flaker Dodaj na Facebook

Kultura regionalna znaczy tyle, co własna tożsamość. Jesteśmy tacy, jak kultura naszych regionów.

LESZEK ZEGZDA
Członek Zarządu Województwa Małopolskiego
INICJATOR KONGRESU


 

Małopolskie Centrum Kultury SOKÓŁ 
ul. Długosza 3, 33-300 Nowy Sącz 

tel. +48 18 448 26 10 (sekretariat)
poniedziałek - piątek: 8:00 - 16:00

tel. + 48 18 448 26 00 (kasa/recepcja)
 

[X]

Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką prywatności. Korzystając ze strony wyrażasz zgodę na używanie cookie, zgodnie z aktualnymi ustawieniami przeglądarki. Warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies możesz określić w Twojej przeglądarce.